Vi möter Marie Nygren
Marie Nygren - CEO Coop
Coop har en lång tradition av att ligga i framkant när det gäller hållbarhet. Redan på 1980-talet lanserade Coop sina första miljömärkta varor och för ett par år sedan tog man fram den unika hållbarhetsdelarationen. Nu kommer nästa steg, en ny hållbarhetsstrategi där Coop tar hjälp av AI i hållbarhetsarbetet.
Vår verksamhetsidé är att skapa ekonomisk nytta och ge våra medlemmar möjlighet att bidra till en hållbarutveckling. Det är en väldigt spännande utveckling nu när vi tar den senaste tekniken till hjälp för att hjälpa Coop i Sveriges nästan fyra miljoner medlemmar att bli mer hållbara, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige AB.
Med hjälp av artificiell intelligens (AI) kommer Coop att kunna göra beräkningar utifrån framtida kvitton för att minska vår påverkan och arbeta med flera fokusområden som till exempel klustring av medlemmar för att förstå beteenden, ge rekommendationer för förändring och hitta hållbara substitut till befintliga produkter.
Coop har i år fått flera fina hållbarhetsutmärkelser. Änglamark valts till Sveriges grönaste varumärke för 13e året i rad enligt företaget Differ. Bland 432 konkurrerande varumärken har Änglamark klättrat till den prestigefyllda förstaplatsen i Europas ledande varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, SBI, berättar Marie Nygren.
För över 14 500 livsmedelsvaror visar Hållbarhetsdeklarationen varans avtryck och riskbild utifrån tio områden inom klimat, miljö och samhälle. För att ytterligare främja hälsa och välbefinnande arbetar Coop med att utveckla ett eget hälsoscore kopplat till våra varor, där vi kombinerat information från Nutriscore och Nyckelhålet.